1.9 Openbaar
De Roderik van Voorstschool is een openbare school. Wij vinden het erg belangrijk dat we onze kinderen leren omgaan met waarden die van groot belang zijn in de samenleving, zoals tolerantie, respect en solidariteit.
De kinderen, ouders en leerkrachten van onze school hebben verschillende opvattingen over godsdienst en levensbeschouwing, zoals iedereen in de maatschappij. Wij willen die verschillen gebruiken als uitgangspunt; kinderen leren met en over elkaar, met respect voor elkaars identiteit.
Onze school geeft kinderen de gelegenheid om te werken aan de eigen identiteit. Naast het met elkaar omgaan in de groepen, krijgt dit expliciet vorm tijdens de lessen ‘Leren Leven’.
Lessen ‘Leren Leven’
Op onze school werken we in samenwerking met leerkrachten van het Centrum voor Vormingsonderwijs met ‘Leren Leven’. Het uitgangspunt hierbij is dat leerlingen lessen over levensbeschouwing en identiteit niet in aparte groepjes, maar samen om de klas volgen. Alle leerlingen volgen in hun eigen groep de lessen Leren Leven. Op die manier leren kinderen samen over de diverse levensbeschouwelijke richtingen, van de groepsleerkracht en van drie vakleerkrachten Godsdienstig en Humanistisch vormingsonderwijs (G/HVO).
Aves vindt het van belang, dat kinderen kennis maken met diverse geloofsrichtingen, hierover met elkaar in gesprek gaan en daardoor respect leren hebben voor de diverse stromingen. Wij geloven dat daardoor tolerantie en begrip ontstaat. Aves wil de kinderen op haar scholen ‘leren leven’ in onze samenleving.
Dit zijn de uitgangspunten van de lessen Leren Leven:
- We streven naar erkenning en waardering voor de verschillende levensbeschouwingen die kinderen meebrengen en in onze samenleving aanwezig zijn.
- Dit willen we graag vorm laten geven door de groepsleerkrachten van de kinderen, in samenwerking met de G/HVO Voor de kinderen is de groepsleerkracht belangrijk in het gesprek met de klas.
- De lessen ‘Leren Leven’ (waaronder de lessen G/HVO) worden door alle kinderen bijgewoond. We streven naar dialoog waarin alle kinderen vrij leren spreken met en luisteren naar elkaar.
- Met ouders die nadrukkelijk aangeven geen GVO of HVO te wensen zullen we in gesprek gaan.
- De groepsleerkrachten van de groepen 1 en 2 verzorgen zelf lessen ‘Leren Leven’ vanuit de thema’s en verhalen die speciaal voor hen worden aangereikt.
- We werken dit jaar aan vier thema’s in projecten van ieder 11 weken.
Wat betekent dit voor de kinderen?
Alle kinderen volgen samen alle lessen. Gedurende elf weken achter elkaar wordt een thema uitgediept vanuit de diverse geestelijke stromingen.
Ieder thema start met een opening les door de groepsleerkracht. Dan volgen
– een aantal lessen vanuit het Christendom (door de GVO docent Gea Feddes)
– een aantal lessen vanuit de Islam (door de IGO docent Assia Bachiri)
– een aantal lessen vanuit het Humanisme (door de HVO docent Hennie Vis)
De vakleerkrachten (GVO, IGO en HVO) verzorgen steeds twee of drie lessen achter elkaar. De lessen duren 45 minuten en er wordt voornamelijk gewerkt vanuit verhalen.
De groepsleerkracht is ook bij al deze lessen van de vakleerkrachten aanwezig, spreekt van tijd tot tijd een woordje mee en kan indien er aanleiding toe is op een ander moment de groep wijzen op wat er geleerd of besproken is. De themareeks eindigt met een afronding door de groepsleerkracht.